Tuesday, December 15, 2020

KWSP Kena Zakat?

Bila sebut tentang KWSP, sekarang mesti ramai yang akan respon, lebih-lebih lagi isu ni agak sensitif sejak 2 menjak ini. Dengan keadaan pandemik yang melanda dunia, kewangan agak tidak stabil walau di mana-mana institusi terutamanya institusi kekeluargaan. Walau bagaimanapun, menjadi tanggungjawab kita sebagai seorang yang beragama Islam untuk menunaikan Rukun Islam ke-4 iaitu mengeluarkan zakat.

KWSP Kena Zakat?

Tahukah kita bahawa KWSP itu perlu dizakatkan? Tak semua orang tahu tentang perkara ni. Apatah lagi KWSP bukanlah satu simpanan yang mudah untuk dikeluarkan jika belum waktunya. Perlu atau tidak? Berapa jumlah kadar zakat yang perlu kita tunaikan? Sama-sama kita korek satu persatu.

Sebelum tu, mari kita imbas kembali syarat wajib zakat.

1- Islam
2- Merdeka 
3- Sempurna Milik
4- Cukup Haul
5- Cukup Nisab

Syarat pertama dan kedua bermakna selayaknya kita mengeluarkan zakat apabila mempunyai harta. Maksudnya kita mempunyai sejumlah simpanan. Syarat ketiga, keempat dan kelima pula bermaksud harta yang disimpan perlu dizakatkan setelah cukup sempurna miliknya, tempohnya dan juga jumlahnya. 

KWSP iaitu Kumpulan Wang Simpanan Pekerja adalah satu institusi yang menyimpan wang kita bagi kegunaan kita di hari tua. Setiap bulan kita perlu mencarum KWSP ini. Namun, tahukah korang status wang KWSP yang tersimpan bukanlah sempurna hak milik kita SELAGI kita tak mengeluarkannya. Maka, tidaklah wajib mengeluarkan zakat bagi wang KWSP yang masih tersimpan dalam KWSP jika kita tidak berniat untuk mengeluarkannya.

Namun, bila mananya kita ingin dan berniat untuk mengeluarkan wang KWSP tersebut untuk apa-apa tujuan, sebagai contoh untuk pendidikan, pembelian rumah, mahupun perubatan, kita perlu mengeluarkan zakat baginya. Apabila terdapat pengeluaran daripada KWSP, maka cukup sempurna milik dan jumlah pengeluaran tersebut perlulah didarabkan dengan 2.5% nilai zakat yang ditetapkan.

Menurut fatwa yang dikeluarkan di negeri Selangor pada 7 Jun 2007, pencarum KWSP digalakkan mengeluarkan zakat bagi caruman yang dikeluarkan tanpa menunggu haul.

Jika kita adalah seorang pembayar zakat pendapatan, maka kiraan zakat pengeluaran KWSP hanya didarabkan dengan 2.5%.

Namun, jika kita adalah bukan seorang pembayar zakat pendapatan sebelum ini, perlu diambil kira dengan menambah nilai pendapatan yang perlu dibayar secara tahunan. Setelah itu, jika jumlah kiraan kedua-dua tersebut lebih daripada nisab yang dibenarkan, maka perlu membayar zakat baginya, dan jika tidak lebih daripada nisab yang dibenarkan, maka tidak perlu berzakat.

Kaedah pengiraan tersebut dikira jika kita mengeluarkan pengeluaran sebelum 55 tahun. Pengeluaran pada umur 55 tahun dan sebelumnya perlu dikira sebagai zakat KWSP.

Namun, jika kita masih bekerja sehingga umur kita 60 tahun, caruman bermula dari umur 55 tahun sehingga 60 tahun dikira sebagai zakat simpanan dan perlu menunaikan zakat mengikut kiraan zakat simpanan.

Maka, jika ada sebarang pengeluaran KWSP, maka wajib dizakatkan pengeluaran tersebut. Jelas kan? 

KWSP Kena Zakat?

Adakah perlu membayar zakat dengan situasi pandemik ini?

Sejak beberapa minggu ini, kerap isu KWSP ini naik berkaitan sejumlah pengeluaran yang dibenarkan bagi membantu rakyat menjalani kehidupan seharian yang terjejas dan kita digalakkan untuk membayar zakat jika berlaku sebarang pengeluaran KWSP.


Namun, jika kita mengalami masalah seperti dibuang kerja dan berlaku pengurangan gaji bulanan seterusnya memerlukan pengeluaran tersebut bagi meneruskan hidup, maka tidaklah wajib bagi kita untuk mengeluarkan zakat baginya. Jika kita mengeluarkan sejumlah wang tersebut tanpa keadaan yang terdesak, maka kita perlu membayar zakat bagi pengeluaran sejumlah wang tersebut.

Kini terdapat pelbagai cara mudah untuk kita tunaikan zakat. Antaranya melalui Online dan juga E- Wallet. Berikut adalah senarai pembayaran atas talian yang kita boleh gunakan. Selamat, mudah dan juga pantas.

KWSP Kena Zakat?

Pembersihan harta melalui zakat adalah wajib bagi umat Islam. Ianya dapat membantu golongan yang memerlukan. Tanpa kita, apa nasib mereka yang kurang berkemampuan di luar sana. Dalam rezeki kita, ada rezeki mereka juga. Sama-sama kita kongsi rezeki yang ada. Insya-Allah.

KWSP Kena Zakat?

Maklumat lanjut mengenai Lembaga Zakat Selangor, sila layari laman tertera di bawah;

Instagram: zakatselangor
Twitter: Zakat Selangor

10 comments:

  1. sekarang dah mudah bayar jer zakat guna online

    ReplyDelete
  2. Mudah bayar zakat, online sahaja kan.

    ReplyDelete
  3. Nice info... Tapi tak berniat nak keluarkan sebab ada pun ciput... Haha...

    ReplyDelete
  4. Thanks share info ni. Za baru tahu. Dh dpt ilmu baru.

    ReplyDelete
  5. Kita pun baru tau ade zakat kwsp.. Bgus sgt info mcm ni

    ReplyDelete
  6. Selama ni tak tahu pun ada zakat KWSP.

    ReplyDelete
  7. tp duit sy di epf x cukup nisab sbb ambik skim pencen..

    ReplyDelete
  8. Banyak cara nak berzakat kan... Jom berzakat...

    ReplyDelete
  9. Dah tahu jawapannya.. jadi sesiapa yg masih ragu2 boleh baca, wajib ke tak

    ReplyDelete

Komen Sepatah Dua Kata