Thursday, October 18, 2018

"Bila Qa'id Dah Besar Nanti Kan..."

October 18, 2018 10
Pagi ni masa tengah siap-siapkan si Qa'id sebelum hantar ke rumah pengasuh, IQ bercakap dengan si Qa'id ni. Kebiasaan pagi-pagi memang akan tukar pampers dia, basuh badan dia sikit, nak mandikan pengasuh tak bagi. Konon nak bagi erat hubungan pengasuh dan anak asuhan katanya biarlah pengasuh mandikan...kalau ikutkan dulu2 memang IQ mandikan siap-siap.

Ibu: Qa'id, nanti Qa'id dah besar....dah pandai pilih makanan yang Qa'id suka, Qa'id cakap nak makan apa tau? Nanti ibu masak.

Qa'id: Nasi! Nasi!

Ibu: Nasi? Suka makan nasi? Macam Arwah Ayah sangat awak ni. Haha!

Dialog pendek tapi cukup buat IQ tergelak. Qa'id sekarang makin petah bercakap even tak banyak lagi perkataan yang dia fasih. Bila dengar dia sebut nasi tadi, tahu sangat la dia memang suka nasi. Sengaja IQ bertanya dekat Qa'id sebab kadang-kadang IQ pun buntu nak bekalkan makanan apa dekat pengasuh untuk Qa'id makan.

Setiap hari bekalkan makanan?

Yup! Sebab dulu Qa'id ada masalah alah dengan makanan seperti ayam, seafood, telur apa semua tu disebabkan masalah eczema dia. Tapi sejak dia dah genap dua tahun pada tahun lepas, Qa'id dah boleh makan ayam dan telur. Seafood masih dalam pemantauan. Kadang-kadang eczema dia memang akan naik kalau makan seafood ni.

So, kena la bekalkan nasi dekat dia hari-hari! haha! Suka nasi betul budak ni. Jenuh ibu pikir lauk apa yang sesuai untuk dia makan. Kadang-kadang selang seminggu mesti ada lauk yang sama. Nak jugak try lauk lain kan? Dua hari lepas masak Kurma Ayam, semalam masak Kuey Teow Goreng, Qa'id macam kurang sikit dan hari ni IQ masakkan Sup Ayam. Harap-harap banyak la dia makan.

Ok done celoteh ibu Qa'id pagi ni. Till then, bai!
Qa'id dan Pak Su (Adik Arwah Suami yang paaaaling bongsu) Muka macam Arwah. 

Wednesday, October 17, 2018

Bila Eczema Qa'id Muncul Balik...Apa Puncanya??

October 17, 2018 5
Lately cuaca memang tak menentu kan? Kejap hujan, kejap panas. Kejap hujan lebatnya ya ampun. Kejap renyai je haa hujannya. Bila cuaca macam ni la senang nak dapat penyakit demam selsema batuk dan seangkatan dengannya. Tapi Alhamdulillah, untuk IQ...mungkin disebabkan IQ aktif bersukan sebelum ni, cuaca macam ni tak efek pada diri IQ sangat...

TAPI

Efek pada si kecik Qa'id tu! huhu. Kadang rasa macam cuaca panas sangat, terpaksa la on aircond kejap. Tapi kadang terlupa, terpasang sampai la ke subuh. Ketor kejung budak tu even Ibu dia selimutkan pun mesti nak tepis ke tepi, tak nak berselimut. Alahai anak.

Bila dah pagi, mula la srooot srooot hidungnya! Haaa..selsema! Haaachoom! Ah sudahhhh...tu la, ibu selimutkan elok dikuis-kuis selimut ke tepi. Kan dah kena selsema. Risau lahai bila budak kecik ni dah kena selsema. Harapannya tak melarat. Selalunya tak melarat TAPI disebabkan cuaca tak menentu, kejap sejuk kejap panas, selsema susah nak hilang.

Berlarutan la akhirnya sampai jadi batuk. Bila dah sampai batuk ni mesti la tekak berkahak. Masa ni dah nampak Qa'id tak selesa nak tidur. Sampai tak tidur ibu dia tengok kejap2 dia merengek cakap Sakit...sakit...tekaknya perit. Kesan kahak berkumpul dekat tekak. Alahai. Sian anak ibu.

Esoknya pergi klinik. Badannya pun dah dedor. Tanda-tanda demam nak muncul. Check dekat klinik, haaa..memang ada demam sikit. Doktor pun dah pesan jangan bagi tidur dalam aircond. Alahai. Bab aircond ni malas nak panjang cerita. Last2 ibu jugak yang kena hadap. huhu. Balik rumah, makan ubat. Lena. Ubat yang dapat? Ubat selsema, kahak, batuk, demam dan juga antibiotik. Pulun makan ubat, nasib baik ubatnya sedap2.

Alhamdulillah, lepas beberapa hari kuarantin aircond, air sejuk semua...selsema batuk Qa'id bertambah pulih. Alhamdulillah. 

MASALAH ECZEMA QA'ID MUNCUL KEMBALI!

Tapi ada masalah baru plak yang muncul. Eczema si Qa'id ni macam muncul balik. Aishhh..dah terfikir kejap, salah bagi makan ke? Kalau ikutkan Qa'id memang tak boleh makan seafood, tapi rasanya tak ada bagi makan seafood pun. Jenuh fikir, apa la yang buatkan pipi dia merah balik. Pulun jaga makan, letak krim pelembap Cetaphil dengan harapan tak melarat.
Bila Eczema Qa'id Muncul Balik...Apa Puncanya??
Tengok pipi dia. Merah-merah dah.
Tapi biasalah, bila dah naik merah macam tu, bukan senang nak hilangkan. Berminggu ambik masa. Krim yang ada steroid memang awal-awal lagi banned. Tak nak guna. Kesan memang cepat tapi sekejap je boleh jadi balik. Not worth to use it.

Last-last semalam IQ ada terbaca dekat Facebook pasal Eczema dan jugak ubat batuk. Masa ni barulah rasa nak terduduk...

Bila Eczema Qa'id Muncul Balik...Apa Puncanya??
Sumber Facebook
Kesan ubat batuk pada kanak-kanak. Allah...baru tahu. No wonder la lepas Qa'id makan ubat tu Eczema dia dekat pipi kemain naik. IQ selalu fikir Eczema dia naik sebab selsema dia apa semua tu. Tapi lain pulak rupanya.

Selalunya kalau pipi Qa'id naik merah, IQ akan letak satu krim ni untuk redakan kemerahan dia. Dan ternyata pilihan IQ kali ni tepat sebab lepas IQ letak krim tu, merah dia berkurangan dan cepat kering. 

Krim apa yang IQ guna?

IQ guna COSMODERM Advanced Moisture Therapy Cream. Bagus untuk merawat iritasi kulit yang tengah merah. Disebabkan ubat batuk yang disebutkan mengandungi Paraben, krim ni seakan sesuai untuk merawat pipi Qa'id sebab krim ni ZERO Paraben. IQ akan letak dekat pipi Qa'id lepas mandi. Hanya letak pada kawasan kulit yang mengalami kemerahan tu jer. Alhamdulillah. Berkesan. Cuma kena kerap letak terutamanya lepas mandi dalam 2x sehari. Baru dapat hasil yang memuaskan

Bila Eczema Qa'id Muncul Balik...Apa Puncanya??

Bagi IQ krim ni sangat berguna sebab IQ pun gunakan masa IQ mengalami alergik di bahagian belakang peha kiri dan kanan IQ. Alergik yang IQ alami mesti menyebabkan bengkak bintat2 belakang peha tu. Gatal dia Allah, memang gatal sangat! Tapi lepas IQ sapu krim terapi ni. Gatal tu hilang serta merta. Kejap je terus hilang, terus LEGA.

Even packaging tu tulis untuk Chapped Hands dan Cracked Heels, tapi kandungan yang dalam krim terapi ni sangat berguna untuk beberapa masalah kulit yang lain. IQ memang suka krim ni dan selalu bawak ke mana jer IQ pergi. Kebarangkalian nak dapat masalah kulit ni di mana-mana jer kan, so prepare sebelum kena orang tua-tua cakap.

OK la, tu je nak cerita. Till the, bye!

Tuesday, October 16, 2018

Teringin Aktif Berblog Kembali

October 16, 2018 7
Kalau ikutkan ada beberapa entry pending kat draft. Nak sambung menaip bukanlah semudah ABC. Tapi biasalah, kalau mood seakan melayang, maka kupandang sepi sahaja draft itu. haha!

Teringin nak aktif berblog kembali. Apatah lagi aktiviti bersenam pun semakin berkurang. tapi tetap nak kekalkan fitness badan supaya badan tak cepat gemuk kembali. Jaga makan izyan. Jangan main hentam je makan.

Blog ni makin lama makin sunyi. Tapi InsyaAllah lepas satu fasa nanti IQ akan kembali aktif. Banyak perkara yang perlu diselesaikan sampai hujung tahun nanti. Maka mula tahun baru nanti, akan kembali aktif seperti dulu. InsyaAllah, doa-doakan semangat IQ disuntik hormon rajin. heeee....

Qa'id plak semakin membesar. Kalau dengar dia cakap sekarang, kemain. Walaupun dia masih belajar bertutur dengan lancar, Alhamdulillah...semakin banyak celoteh budak yang sorang tu. Kesayangan ramai. InsyaAllah...Moga terus menjadi kesayangan ramai sampai bila-bila. Harta ibu dan Arwah Ayah dunia akhirat.