Advertisement

Responsive Advertisement

Zakat@Family Inisiatif Dakwah Bagi Tanggungjawab Zakat Berkeluarga

Assalamualaikum WBT..

Kesedaran dari segi kewangan dalam diri manusia sekarang Alhamdulillah semakin baik. Ramai yang telah bijak menguruskan kewangan masing-masing demi masa depan. Menabung, melabur demi simpanan anak-anak juga menjadi pilihan ibu bapa pada masa kini bagi menjadi bekalan anak-anak pada masa hadapan. TAPI...sejauh mana keberkatannya?

Isu berkat atau tidak, memang kita tak kan tahu statusnya, namun mencari yang fardu itu wajib bagi umat Islam dalam kehidupan seharian. Menjadi rukun Islam yang kelima, menunaikan zakat juga wajib dijalankan mengikut kadar yang ditaksir bagi setiap individu. Macam mana pula bagi yang kurang berupaya namun mempunyai sejumlah harta? Adakah tidak perlu dizakatkan hartanya? Jika perlu, siapa yang perlu uruskannya?
Zakat@Family Inisiatif Dakwah Bagi Tanggungjawab Zakat Berkeluarga
Demi memperluaskan dakwah dalam pembayaran zakat, Lembaga Zakat Selangor telah melancarkan satu kempen dakwah yang diberi nama Zakat@Family bagi ketua keluarga, penjaga mahupun wali melakukan zakat bagi dirinya sendiri dan juga tanggungan di bawahnya menunaikan zakat dan melakukan taksiran terhadap jumlah simpanan ataupun pendapatan yang mereka ada.

Kempen ini dijalankan di seluruh negeri Selangor bagi memupuk kesedaran ke atas setiap ketua keluarga, penjaga atau wali agar melaksanakan tanggungjawab memastikan taksiran dan pembayaran zakat bagi setiap individu yang berada di bawah tanggungan dan jagaan mereka.

Macam mana pula dengan perlaksanaan Zakat@Family ni?

Setiap individu dalam keluarga atau menjadi tanggungan seseorang ketua keluarga harus mengisi dan melengkapkan borang taksiran zakat individu (i-Touch) bagi:
1- Diri Sendiri
2- Pasangan
3- Tanggungan
4- Individu di bawah jagaan

Lepas isi borang taksiran, ketua keluarga perlu mengisi borang Zakat@Family. Apabila dah tahu kelayakan kewajipan zakat dan jumlah zakat bagi setiap ahli keluarga atau penjaga, ketua keluarga perlu memastikan pembayaran zakat diselesaikan untuk diri sendiri, pasangan, tanggungan atau individu di bawah jagaannya.

Berikut adalah senarai pemilik harta dan tanggungjawab taksiran & pembayaran zakat secara terperinci.
Zakat@Family Inisiatif Dakwah Bagi Tanggungjawab Zakat Berkeluarga

Antara Jenis Zakat mengikut kategori harta yang dimiliki ataupun yang disimpan;

Zakat@Family Inisiatif Dakwah Bagi Tanggungjawab Zakat Berkeluarga

Semoga dengan perlaksanaan kempen dakwah inisiatif Zakat@Family ini dapat memudahkan sesebuah institusi keluarga menjalankan ibadah fardhu ini dan juga membantu Lembaga Zakat Selangor mengoptimumkan dan memperluaskan kempen ini ke seluruh Selangor. Secara tidak langsung, zakat yang dilaksanakan dapat membersihkan jiwa dan juga dosa dalam kehidupan kita semua.

Seperti Firman Allah SWT..

"Ambillah sebahagian daripada harta mereka menjadi sedekah (zakat) supaya dengannya dapat membersihkan diri mereka daripada dosa dan menyucikan mereka dari akhlak yang buruk" - Ayat 103, Surah At-Taubah

Maklumat lanjut tentang Zakat@Family boleh layari Lembaga Zakat Selangor di www.zakatselangor.com.my atau lihat video ini untuk faham dengan lebih lanjut tentang Zakat@Family.

Post a Comment

0 Comments