Advertisement

Responsive Advertisement

Sifat Itu Cermin Peribadi

 
hye korang
 
err....IQ tak ada nak dicakapkan, cuma mungkin ini satu entry yang nak luahkan perkara yang da lama bermain dalam lubuk hati dan pemikiran IQ ni...ini hanya pendapat peribadi IQ...mungkin ada terlibat sesetengah golongan individu tapi IQ tak akan mention sesiapa, sebab perkara ni random dan banyak berlaku...
 
IQ berkata bukan nak tunjuk IQ ni bagus ke apa...nope nope...jauh sama sekali menyimpang perasaan tu, tapi kita mungkin tak sedar apa yang kita buat, apa yang kita tulis, mungkin akan menyebabkan manusia akan berfikir pasal sifat kita, perangai kita....betul tak?
 
IQ sokong apabila ada group di facebook diadakan bagi menjadi medium perhubungan antara golongan pentadbir, atau golongan yang mempunyai kuasa bagi mendapat info dan aduan daripada pihak yang mempunyai masalah ni....TAPI...haaa..kan da capslock kejap....tapinya....yang tak berapa nak bestnye la kan...bila medium tu menjadi tempat untuk kondem/kutuk/pertikaikan apa jua cara pihak yang lagi sebelah tu buat....ada paham tak? ke tak?
 
memang kita perlu bagitahu apa yang kurang, apa yang masih boleh diperbaiki, TAPI kita boleh kan nak bagitahu semua tu dengan cara yang lebih sopan, tertib, dan berhemah...kan? tak perlu nak tengking, marah, nak ucap dengan kata kesat....bukan itu caranya....sesiapa pun akan rasa tersinggung apabila kita tiba-tiba melakukan semua perkara di atas dengan cara yang tidak betul....dan yang paling tak best, terlanggar batu sikit pun nak mengadu? errr....perlu ke? *contoh aje tu =P
 
kita ada adap, apatah lagi kita orang Melayu, *bagi yang melayu, dan jugak beragama Islam *bagi yang beragama Islam...kenapa tak kita tunjuk CARA KITA yang sepatutnya kepada masyarakat yang berlainan kaum dan agama...kan? tu yang sepatutnya....dan kalau boleh, perkara kecil tak perlulah dibesarkan, apa kata kita cuba selesaikan dulu masalah tu, cuba seberapa banyak cara, kalau da tak boleh, baru cari jalan lain untuk minta bantuan, bagi IQ...medium yang diberi, gunalah dengan baiknya, bukannya kondem sebaiknya....yer?

yang baik datang dari-Nya, yang buruk datang dari diri IQ sendiri. selamat beramal... XD

sekian.
 
berdiri sebagai ketua. bukan mudah.

*** nasihat menasihati amalan kita, terangkan hati...bukakan minda...=)

Post a Comment

5 Comments

  1. Setuju sangat! facebook tu tempat membahan orang la bagai, mengutuk, memerli.

    ReplyDelete
  2. betul tu tu IQ... ada kalanya.. facebook ini disalah gunakkan.. ada pihak niat dengan cara yang betul.. tapi ada pihak yang menyalah gunakan medium facebook kini.. luah macam2.. dalam fb je la.. nak cakap.. depan2 la.. berani ke dop.. kan kan kan

    ReplyDelete
  3. agree bebeh..
    tula keburukan fb, twitter dsbg nye ni.org jd terlebih berani. sbb yelah, bukan ckp depan2 pun..kalau ckp depan2 kurang ajo mcm tu mcm ni mmg kene pelempang la..

    ReplyDelete
  4. Sokong..Selalu baca status2 yang maki2, marah2 orang..Bukan apa, tak wajar di jadikan fb sebagai 1 medium caci makian, fitnah dan sebagainya kan.

    ReplyDelete
  5. yes, pendapat korang memang bernas...jadi sependapat la ni? yeay!

    ReplyDelete

Kata ibarat pedang yang tajamnya bisa membunuh lawan..
Kata-kata yang berhikmah menyedarkan kita...
- Bicara Kata, Inteam

(Nyanyi Ke Tu?)