Advertisement

Responsive Advertisement

I’m TiReD dEaR~

woot woot!!

sekali lagi tajuk entry yg macam berbaur tidak menyenangkan…yeke? pikiran korang kot tak betul…pikir yang bukan-bukan plak..aku tak cerita pape lagi nih..so..jangan buat telahan awal…tak baik ummi saya cakap!!

awat la nak penat-penat nih kan…korang tak penat pun, awat lak aku nak penat…wink3~~ eceli aku baru je balik dari berekspedisi di selangor…yeaahh~~ tak lain tak bukan aktiviti kelab aku lagih~ kali ni pengarahnya adalah ti jian liang…satu-satunya chinese dalam kelab kitaorang yang rajin be’rekreasi’…

gunung kali ni adalah gunung nuang! ni adalah gunung ketujuh yang aku da daki…gunung nuang ni terletak di daerah hulu langat, selangor yang dekat dengan kawasan sungai congkak…korang tau kan sungai congkak? bas kitaorang lalu kat situ…macam besh je tapi tepi jalan raya la..tak masyuk nak mandi manda~~ pendapat aku je..jangan ambik kesah sangat~~

[22 januari 2011]

okeh2..berbalik pada cerita aku tadi, aku dan ahli2 yang laen bertolak pagi dari utm dan sampai di kaki gunung pada tengaharinya…by the way~~ aku nak mintak maaf banyak2 pada pengarah sebab lewat untuk berkumpul dan lambat jugak la untuk bertolak…sooooo sorry!! really didn’t meant it! da set jam pukul 5 pagi..tapi tak sedor…huhuhu..sepatutnya bertolak pukul 6setengah pagi tapi bertolak pukul 7…huhuhu~~ lewat2~~

sampai di kaki gunung, sesi bertemu peminat..eh..silap~ sesi bertemu alumni yang join xpdc jugak…memandangkan da tengahri…kat situ jugak la kitaorang wat penempatan sementara untuk masak tengahari…anak-anak dan bapaknya nak makan…mesti la kena masak kan? ececece~~ masak cincai je..sebab nak cepat..nak solat lagi~~ then, lepas selesai perkara terbabit…maka xpdc pun bermula…

masak tengahari..tengok2..sape yang masak…haha~~

trek pertama..jalan biasa cuma tak berturap…lebih kurang jalan balak laa tapi kecik sket…muat-muat 3orang je kalau nak jalan beriringan…ambil masa dua jam untuk sampai ke kem lolo iaitu kem pertama yang bakal ditempuhi..~~ dua jam jalan tapi tak terasa sangat sebab berbual-bual dengan rakan se’xpdc’…celoteh punyer celoteh…da sampai~~ weeeee~~

start the journey!

kem lolo~~ maju ke hadapan~

sepatutnya kitaorang teruskan perjalanan  ke kem seterusnya iaitu kem pacat tapi disebabkan masa untuk ke kem pacat ambik masa dua jam lagi..kitaorg decide untuk stay kat kem lolo..sampai kt kem lolo pun da area pukul 5 kot~~aku pun tak ingat sangat…tak check time masa tuu..kalau nak teruskan perjalanan mesti sampai malam..lagi susah nani! then, pasang khemah..dan mulakan untuk masak makan malam..makan lagi!

singgah di kem lolo..terus bermalam di sana~~ the best pic..suke2~~

masak lagi~~ kecur air liur tengok tom yam tuh~~

makan tyme!! kumpulan duaaa~~

malam nothing to do~~ tapi kena ceramah sebab kitaorg punyer timing begitu tak bagus! huhu..nyway, ada budak freshie dalam xpdc so…timing memang out! but dun patah semangat~~ banyak lagi yang perlu ditempuh! lepas ceramah, ada sesi berkenalan sket..wink~~then, prepare for esoknya…esok kena bangun awal~~ mau shoot terus ke puncak~!! menuju puncak! gemilang cahaya…[adess~~ nyanyi plak daa~~]

kenal-kenalan lagi~kumpulan 2..tumbs up!

[23 januari 2011]

esoknya…bangun pagi2..aku da set jam pukul 5…pukul 6 jugak la aku bangun~~ hehe! suka set jam awal…senang nak bangun! masak sarapan..then, siap2 untuk teruskan perjalanan..haversack tak semua ahli xpdc bawak sebab barang masak tengahari je yang dibawa…selepas itu…start mendaki…trek ke kem pacat seperti trek-trek gunung yang lain…standard…ada yang curam, ada yang landai…ada yang 90 darjah jugak..wuhuuuu~~ penat-penat~~

sampai di kem pacat, hajat nak gi water point sebab situ je ada water point..selepas kem pacat da tak der daa water point~~ ingatan dekat la water pointnya..rupernya 15 minit gak nak turun…penat plak kat situ…tapi siyes! air dier besh giler! aku minum banyak kali pun tak puas derr~~ masyuukkk sangat…

muka mental sbab penat ~~ haha~~penat jauh sangat water point~

aku suka tengok gambar nih..real beb!

then, gerak lagi menuju puncak…macam biasa..ada trek kaw-kaw curam..takot tapi layan jer…macam tak biasa lak kan…sian lak tengok freshie bersusah payah mendaki..mental jugak aku tengoknya…biasa la..cakap first time naik biasa la kan…[ayat nak kembang idong je kan]

sampai kat puncak pengasih sejam lepas tuu..puncak pengasih nih puncak tipu…macam da sampai tapi tak sampai agi k~~ sejam lepas tu la baru sampai puncahk nuangnya~~ siyes lega! ada berut atas puncak…kebetulan kitaorang pergi, ramai lak chinese naik…tak per..bagi peluang..hehehe~~ masak tengahari sebab dorang bagi masa sejam je untuk masak dan makan…habes masak, makan laa~~ tapi time nak makan tu jugak la hujan tetiba je turun…aku pun makan dalam hujan…uah dalam nasi pun bertambah..hahahaha! ambik-ambik gambar..then..turun la!!

167118_189205507774462_100000550411915_633333_1093368_n

gambar yang paling besh! aku suka gambar nih sebabnya klear dan nampak sangat kemesraan antara semua dalam pic ni..credit pada cidot untuk gambarnya..sorry sebab tak mintak permission terlebih dahulu~~ nyway, nice pic!

bab-bab turun ni aku mental sket sebab aku da pernah sakit di lutut sebab turun gunung nih..teringat masa nak gunung bunga buah dulu..giler mental der! sebabnya sakit yang teramat sangat! nasib baik tak sakit masa naik nuang nih, my chubby pun tak der nak kurangkan sakit..wink2..gatai!

timing da out~~ 4 jam naik ke puncak dari kem lolo tapi cuma 3jam setengah ambik masa untuk turun ke kem lolo…nyway, bley je nak laju tapi aku kesian kat kawan-kawan aku…so..aku temankan dorang…masa turun kebanyakan ahli mental sebab hujan telah menyebabkan trek jadi basah dan licin..aku tak ketinggalan untuk buat aksi slide semasa turun ke kem lolo~~ baju jangan cakap laa..da macam kerbau berkubang dalam parit..ishh3~~ tapi siyes! licin beb…but we made it!

sampai kem lolo balik da lewat…pukul 6petang…basuhkan baju dan seluar sket untuk solat…lepas solat, kemas barang untuk bergerak keluar ke kaki gunung plak…confirm la kena nite walk..sebab ambik masa 2jam jugak kan…aku tak der headlamp dan terpaksa merempat dengan orang yang ada lampu iaitu wanie…menakotkan jugak bila aku dan wanie tak mampu untuk berjalan laju sebab kaki da mula sakit dan tegang..tambah dengan melecet…sakit-sakit…terpaksa jalan slow dan kena tinggal berdua je…jarak antara kitaorang dengan yang lain agak jaoh…dan kitaorang pun da mental…namun tetap dikuatkan semangat…

alhamdulillah..sampai di kaki gunung 2jam lepas tu…bersyukur tak terhingga sebab da mental sangat kan…tapi besh! kunang-kunang yang menemani kitaorang…walaupun amat-amat menakotkan aku~~ wuwuwuwu~~

balik utm dan sampai di utm pukul 3 pagi!!! aku ada kelas pukul 9 pagi!! kurang 6 jam je aku tidurnya~~ so tired…but..this is my experience~~ I really like it! nak join trip xpdc lagi…tapi kena tunggu kaki pulih dulu~~ masih sakit..wuwuwu..

ok…siap pun log personal aku..heee..

see ya!

p/s : credit kat admin src crew untuk gambar-gambar yang terbaek ini!

***fakta : untuk mengelakkan kaki sakit selepas ekspedisi, pastikan anda cooling down dulu~~ kalau tak…jadi robot…macam aku dan beberapa kawan aku yang lain..robot hidup!!