Advertisement

Responsive Advertisement

Realiti Kualiti Makanan Di Food Court

IQ perasan, sekarang food court dekat mana-mana mall dah elegen semacam. Eksklusif kemain. Dengan lampu malap-malap. Macam konsep hipsturr. Deko dengan pokok-pokok nak nampk eco-friendly. Memang nampak best, memang nampak sejuk mata memandang...
Realiti Kualiti Makanan Di Food Court
Sekadar Gambar Hiasan (Sumber)
Menunya plak, waahhhhh..berderet! Macam-macam jenis masakan dah boleh kita dapatkan di food court tu. Menu wajib, nasi ayam of course ada! Claypot pun sama. Western tak ketinggalan pun mesti ada punya. Menu yang baru nak masuk selera tekak orang Malaysia iaitu Korean Cuisine pun sesetengah food court dah ada jual makanan Korea. So, memang best la ada food court macam ni. 

TAPI....

Segelintir hanya indah menu dari rupa dan rasa. Adehhhh.....Memang berulang kali la IQ nampak. Bukan sekali dua. Yang terbaru IQ pergi ke satu mall di Melawati. Sape yang tahu mesti rasa aik??? Mall baru tu...tak kan la ada yang tak kena kot. Aishhh..mall je baru, IQ cakap pasal makanan food court dia. Mall baru tetap baru. Kannn?

REALITI MAKANAN DI FOOD COURT
IQ order nasi ayam untuk Qa'id, dan Yee Mee Masak Pedas untuk IQ. Expectation IQ untuk nasi ayam ni rasa dia mesti setanding dengan nasi ayam yang best, yang biasa kita rasa tuuu...at least la kan? Tapi bila IQ nampak dia potong ayam...eh? sikitnya potong ayam. Nasi ayam harga RM6.90. Sebelum tu siap promote ambik set, sekali dengan sayur taugeh dan wantan. Disebabkan beli untuk Qa'id, tak ada la IQ ambik set taugeh tu semua. 

Bila IQ try rasa ayam dia, ALLAH! Sejuknya ayam! IQ tahu la sekarang musim sejuk, dan kawasan food court pun ber'air cond' tapi tak kan la ayam pun sejuk?? Putus selera. Nasi dia pun tak sama seperti nasi ayam yang BIASA kita rasa. Lain macam rasa dia. hurmmm...ikhlas ke tak menjual ni?

Ok, IQ try Yee Mee IQ plak. Masa tengok dekat menu nampak macam sedap, tapi sekali dapat, macam yee mee kicap jer. Adehh. Bila rasa, pedas! Dan rasa halia yang terlampau kuat! Aiyaakk, ni mee halia ke apa? Aduhhh, kualiti tak kena langsung dengan harga! Yee Mee tu pun dah RM8.90 yer! Letak dalam kuali kecik pun nampak sejemput jer meenya...huhu.

HARGA AIR PUN MACAM....
Air? IQ beli satu botol air mineral dan satu air orange. Standard food court air orange dalam mesin yang pusing2 tu kan. Ok. Total RM5.10. Like seriously? wahhh...semua dah standard sangat ni. Mahal betul! Air orangenya pun macam tempah tiket untuk potong kaki. Adehhh...Pusing IQ dengan kualiti dan harga makanan dan minuman sekarang. Boleh pengsan!

Kalau IQ keluar, IQ memang lebih prefer makan dekat food court. Tapi disebabkan harga makan di food court lebih kurang jer macam makan dekat restoren yang ada nama, lebih baik makan dekat restoren berkenaan. Lebih terjamin rasanya, ada layanan waiter lagi. 

Tapi tak semua food court yang IQ pergi TERUK RASANYA. Ada satu food court yang IQ pergi, kebanyakan makanan dan minumannya dijual dengan harga dan rasa yang berbaloi. Dekat mana? Dekat KLCC. Rasa Food Area. Makanan food court situ memang best. Berbaloi dengan harga. Adakalanya tak semahal food court yang lain.

KUALITI SETANDING HARGA?
IQ tahu dengan ekonomi sekarang yang tak stabil, minyak pun turun naik setiap minggu, para peniaga tak boleh nak berkompromi lagi. Harga makanan dan minuman makin hari makin naik. Tapi jika harganya mahal, mestilah setanding dengan rasanya. Jangan naik harga tapi kurangkan rasanya juga. Tak kena la macam tu. Motif naik harga mesti sebab nak maintainkan rasa. Baru berpadanan dengan matlamat naikkan harga. Betul tak?

Till then, bai!

Post a Comment

8 Comments

  1. Ha'a.. Selalu macam tu laa izyan. Naik harga kyaliti turun. Huhuhu... Lapar jadi kenyang dibuatnya. Tak berbaloi.

    ReplyDelete
  2. Which is why kalau pergi foodcourt, jarang ambil nasi ayam sebab tau ayam tu memang akan sejuk.. huu.. So far jusco shah alam and klcc punya food court je okay..

    ReplyDelete
  3. betul la.Harga kena seiring rasa dan kuantiti. Ini hampeh betul..promo aje gempak. Dan memang agak payah mana mana restoran nak kekalkan rasa.

    ReplyDelete
  4. eh ye ker IQ, huda pernah makan juga kat foud court Melawati Mall tahun lepas, elok plak semua makanan.

    ReplyDelete
  5. tu la..tapi disebabkan takde pilihan..makan situ jela

    ReplyDelete
  6. sekarang harga makanan mmg mahal. rasa ntah kenana. kan sis?

    ReplyDelete
  7. frust bila dapat yang indah khabar dari rupa kan

    ReplyDelete
  8. deco tempat cantik n mendamaikan dah..tapi dah jadi tak penting bila rasa & harga makanan yang dibeli menghampakan.

    ReplyDelete

Kata ibarat pedang yang tajamnya bisa membunuh lawan..
Kata-kata yang berhikmah menyedarkan kita...
- Bicara Kata, Inteam

(Nyanyi Ke Tu?)